Cílem kurzu je představit konkrétní diagnostické metody, které může školní psycholog využít pro identifikaci nadaných žáků na ZŠ. Úvodní část kurzu bude věnována posuzovacím škálám s upozorněním na případná úskalí těchto metod. Účastníci se dále seznámí s testem TIM3-5 jakožto představitelem metod pro měření tzv. achievementu, v tomto konkrétním případě matematického výkonu u žáků 3.-5. ročníku. Největší část kurzu se bude týkat komplexního diagnostického systému GIS - Invenio, který měří jednotlivé kognitivní schopnosti (fluidní inteligenci, efektivitu učení a prostorové schopnosti) žáků 1.-6. tříd ZŠ pomocí jednoduchých videoher. Pozornost bude věnována teoretickým východiskům (C-H-C teorie), zaměření jednotlivých testů, i některým funkcionalitám systému. Nastíněny budou i budoucí výhledy - test socio-emočních dovedností, test matematických schopností a znalostí pro žáky prvních tříd či test reakčního času. Součástí kurzu budou konkrétní ukázky jednotlivých testů. Frekventantům dáme možnost vyzkoušet si jeden z testů na svém PC.
Doc. Šárka Portešová, Ph.D.
Věnuje se problematice dvojí výjimečnosti, tedy souběhu nadání a handicapu. Je autorkou monografií Rozumově nadané děti s dyslexií (2011), Skryté nadání (2010) a řady časopiseckých studií. Zajímá se i o problematiku časného čtenářství nadaných předškoláků. V současné době je součástí týmu aktivity Podpora vzdělávání nadaných žáků v JmK, pracuje v Institutu výzkumu dětí, mládeže a rodiny a na Katedře psychologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity (FSS MU), kde vyučuje kurzy Pedagogické a školní psychologie a Psychologie výchovy a vzdělávání.
Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D.
Čtyři roky působil v Národním ústavu pro vzdělávání, kde se zabýval tvorbou a adaptací nových diagnostických nástrojů. Na tuto činnost navázal na Katedře psychologie FSS MU, kde aktuálně působí jako výzkumný pracovník. Zaměřuje se na tvorbu diagnostických metod a dětskou diagnostiku (především inteligence) pomocí netradičních postupů (např. pomocí videoher).
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D.
V současnosti pracuje jako asistent a výzkumný pracovník na FSS MU, v minulosti působil též jako psycholog a metodik péče o nadané v PPP Žďár nad Sázavou. Jeho hlavním odborným zájmem jsou zejména možnosti diagnostiky a rozvoje mimořádného intelektového nadání, věnuje se ale i dalším problémům z oblasti vývojové a kognitivní psychologie (např. poruchy učení, psychologie jazyka, vývoj předmatematických schopností v raném věku). Na Katedře psychologie FSS MU se podílí výuce předmětů týkajících se vzdělávání, školní psychologie a psychodiagnostiky.
Tato přednáška je součástí základního vzdělávacího modulu, který se skládá z přednášek týkajících se identifikace a typologie nadaného žáka, práce s nadanými, vhledu do potřebné legislativy. Více o něm i dalších rozvojových aktivitách nadaných žáků i jejich pedagogů najdete na stránách Podpory vzdělávání nadaných žáků.
Na přednášku se hlaste prostřednictvím REGISTRACE.
Termín konání je pátek 28. ledna 2022 od 14:00 do 17:00 online.