1. Základní teze
Podporujeme u dětí zájem o techniku, schopnost přijímat s porozuměním základní poznatky vědy a techniky a uvědomovat si, jak prakticky ovlivňují život každého z nás. Program rozvíjí:
technické myšlení
tvořivost
manuální zručnost
verbální schopnosti
2. Koncept projektu
Děti si pod vedením pedagogů, postupně a podle svých představ samy vyrobí funkční model technického objektu. Používají běžné nářadí a nástroje. Manipulace s nástroji, materiály a následně hra s modely objasní dětem správné využití technických zařízení. Děti v konverzaci používají technickou terminologii.
Takto pojatý koncept spojuje souvislosti těchto dějů:
představa
návrh
výroba
prezentace
3. Praktická realizace
Vytvořili jsme několik základních úloh se zaměřením na technické objekty a zařízení, které děti každodenně obklopují.
Jedná se především o oblast strojírensví, stavebnictví a elektrotechniku. Každá úloha prochází fázemi návrhu, odladění a oponování. Ke každé úloze je k dispozici metodický materiál určený pro pedagogy mateřských školek.
4. Základní schéma výuky
Děti používají obrázky, modely, výlety, prohlídky objektů a exkurze do firem. Pedagog předvede výrobek a vhodně zvolenými otázkami
směřuje k objasnění činnosti. Zdůrazní přitom technický aspekt tak, aby jej děti pochopily.
Výroba modelu
Vyrobí se model podle návrhu z materiálu doporučeného v manuálu.
Funkčnost modelu
Vyrobený model chápeme jako hračku, modelující skutečný technický objekt.
Diskuze
Děti komnetují vlastnoručně vyrobený model nejen mezi sebou, ve škole i doma. Přidávají další činnost svými náměty.