Šest až osm vyučovacích hodin denně, třídnická hodina a místo zaslouženého odpočinku opravování písemek a příprava na další školní den. A to nemluvíme o soukromém a rodinném životě. Takhle nějak vypadá typický den učitele. Není snad třeba dodávat, že podobný životní styl plný stresu může mít negativní dopady na psychiku pedagoga, pokud včas nevyhledá odbornou pomoc. A právě tu od konce března nově nabízí organizace JCMM v podobě otevřené supervize.
„Supervize je prostor, ve kterém se pedagog může ve svém životě na hodinu zastavit a o svých problémech si promluvit. Supervizor ho velmi pozorně vyslechne a pomůže supervidovaným najít řešení. Právě díky rozhovoru je mnohdy snadnější najít řešení, než když je na to člověk sám. Využíváním pravidelné supervize dochází k úlevě, člověk získává pocit, že není na problémy sám, roste motivace k práci a také k nacházení vlastního řešení nejrůznějších situací,“ vysvětlila smysl supervize Tereza Musilová, supervizorka JCMM.
Program Otevřené supervize pro jihomoravské pedagogy začíná 30. března a bude se konat vždy poslední středu v měsíci (další termíny do konce školního roku jsou 27. dubna, 25. května a 29. června), a to vždy od 14 do 16 hodin v sídle JCMM na adrese Česká 11 v Brně.
„První skupina je otevřená pro 15 pedagogů z Jihomoravského kraje. Pro účast je nutné se přihlásit. Jde to online na adrese https://vzdelavanivsem.cz/supervize,“ informovala Musilová.
Dosavadní zkušenosti ukazují, že supervize funguje. „Supervize je pro mně bezpečné místo, kde mohu říct cokoliv, co v sobě nosím. Supervize je vzácný dar času pro mě a nová zkušenost na mé cestě k sebepoznání. Jsem moc ráda za možnost citlivého, lidského, profesionálního a diskrétního doprovázení. Supervize pro mě jsou otázky a odpovědi, kameny na cestě k sobě samé. Je to prostor, kde jsem důležitá já,“ popsala své pocity ze supervize učitelka střední školy.
V případě zájmu o supervize uvažuje JCMM o rozšíření kapacity. „Jsme přesvědčeni, že každý potřebuje zpětnou vazbu, konzultaci nebo pomoc, pokud se setká s problémem, který neřeší pravidelně. Aby vzdělávání v našem kraji bylo zajišťováno učiteli, jejichž schopnosti jsou širší než jen v přenášení výukových informací a aby jejich přístup k rodičům a žákům byl komplexní, chceme jim nabídnout pomoc při budování jejich profesionality. Naším cílem je pomoci jihomoravskému vzdělávacímu systému, aby dokázal s co nejvyšší efektivitou motivovat žáky a spolupracovat s rodiči na jejich rozvoji,“ uvedl Miloš Šifalda, ředitel JCMM.
Otevřená supervize je součástí projektu implementace Krajského akčního plánu na rozvoj vzdělávání v Jihomoravském kraji.
Veronika Hollerová, kontakt média T: 777 908 294, E: veronika.hollerova@jcmm.cz
Hana Rozprýmová, koordinátorka, T: 601 367 229, E: hana.rozprymova@jcmm.cz